fredag 18. februar 2011

Er det rart omgangsyken aldri gir seg?

Er det noen som synes det har vært mye sykdom i vinter? Kanskje spesielt mye omgangssyke? Det er i hvert fall et inntrykk jeg har fått både fra skolen, barnehagen og fra Facebook. Man er jo så nøye med håndhygienen, og om man holder jo barna hjemme en dag ekstra for å ikke smitte andre. Og likevel tar det tilsynelatende aldri slutt. Rart det der.
Observasjon fra parkeringsplassen ved skolen i dag morges:
Gutt, ca 10 år, står og spyr i snøen. Mye! Kvinne, antatt å være gutt ca 10 år sin mor, holder en hånd på guttens skulder. Gutten retter seg etter hvert opp og tørker seg rundt munnen med votten. Han ser passe redusert ut, og man skal ikke se bort fra at nettopp denne gutten akkurat der og da ønsker seg tilbake til en god, varm seng. Mor sparker raskt litt snø over… greiene, og ser seg forskremt rundt. Kanskje for å se om de er observert? Kvinne og gutt ca 10 år går så til skolen.
Ser ikke ut til omgangsyken skal gi seg riktig enda gitt. Jeg lurer også på om denne kvinnen, antatt å være mor til gutt ca 10 som spydde i snøen ved skolen, da hun etter hvert forlot skolen var lettet over å kunne komme seg av gårde til jobb, eller om hun gjorde det med litt dårlig samvittighet? Kanskje det har vært mye sykdom og en vanskelig arbeidsgiver? Tja, hvorfor ikke heller ta gutten med på jobb og smitt den dårlige arbeidsgiveren fremfor andre uskyldige barn (og i neste omgang deres familie og omgangskrets)? Eller enda bedre, tenk på barnets (og omgivelsenes) beste å bli hjemme. Han spydde på vei til skolen for pokker. Er det i hele tatt noe som tilsier at han ikke skulle gjøre det igjen på skolen?

5 kommentarer:

  1. Nei, da er det sannelig ikke rart at "det aldri går over"! I grunnen helt utrolig, jeg hadde hatt verdens svarteste samvittighet om jeg hadde levert ungen min spysjuk eller med feber i alle fall...

    SvarSlett
  2. Omsorgssvikt og overgrep, og vi andre betaler prisen. Vet du hvem dette var?

    SvarSlett
  3. Nei, kjennner hverken gutten eller kvinnen.

    SvarSlett
  4. Jeg har lyst til å legge til at jeg er glad jeg ikke kjente vedkommende. Det ville blitt litt kleint. Jeg setter forøvrig pris på kommentarer og at noen vil følge bloggen min. :-)

    SvarSlett
  5. Mange egoistiske personer her i verden, men dette høres helt tragisk ut... Er jo slik at man ikke tror det er sant. Antatt mor bør skjemmes.....

    SvarSlett